Pleasure Rocks esplora la relazione materica minerale tra umano e altro dall’umano

a research by

Barbara Stimoli, Titta C. Raccagni and Alessia Bernardini

main performers

Barbara Stimoli, Titta C. Raccagni

video

Titta C. Raccagni, Debora Vrizzi

photography

Alessia Bernardini

production

2018 – ongoing

supported by the residencies of

theworkroom (Fattoria Vittadini/Fondazione Milano), Stazione di Topolò/Postaja Topolove, BASE Milano

in collaboration with Dialoghi Residenze delle arti performative a Villa Manin a cura del CSS Teatro stabile di innovazione del Friuli Venezia Giulia 2021/22

 

[IT]

Attraverso il tempo dell’esplorazione e della percezione, dello spazio di cura e di ri-connessione, genera un’alleanza simpoietica dei corpi, una intra-azione tra umani e rocce.

Il titolo è un gioco di parole che suggerisce l’importanza di risignificare il piacere, affermandone il valore politico e trasformativo.
Pleasure rocks decostruisce l’idea antropocentrica del piacere, esplorando il potere dell’erotico e le possibilità relazionali della materia.

L’idea del piacere in Pleasure Rocks si è evoluta durante il processo di ricerca. La roccia da oggetto è diventata soggetto, corpo, compagna di esplorazione, trasformando l’iniziale visione in una sperimentazione sulla/con la materia.

La roccia ha plasmato gradualmente il tempo stesso dell’esperienza. E’ un tempo dilatato, geologico, che apre possibilità diverse del piacere, in uno stato di ascolto che amplifica i sensi e ci riconnette alla materia che siamo, in cui siamo immersi e “intra-agiamo”.

Pleasure Rocks apre domande sul necessario e urgente spostamento del punto di vista antropocentrico sul mondo: così come con gli animali e i vegetali, anche con i minerali e la conformazione dei territori, abbiamo bisogno di ripensare il nostro stare, in una prospettiva che non sia solo votata allo sfruttamento e alla predazione, ma alla conoscenza e alla relazione.

La ricerca si è alimentata delle intersezioni con il neomaterialismo e il transfemminismo di filosofe/i quali Rosi Braidotti, Paul B. Preciado, Karen Barad, Donna Haraway, Jane Bennet. Dello studio sulle piante del filosofo Emanuele Coccia e del neurobiologo Stefano Mancuso. Delle suggestioni poetiche e visionarie di Chandra Livia Candiani e Mariangela Gualtieri, nonché di articoli, riflessioni e spunti che il periodo pandemico ci ha portato inevitabilmente ad affrontare.

Pleasure Rocks è una collaborazione tra il duo artistico Ultimabaret – Titta C. Raccagni and Barbara Stimoli – e l’artista visiva Alessia Bernardini.

Grazie all’interazione tra i diversi percorsi e linguaggi artistici, la ricerca Pleasure rocks ha generato negli anni una pubblicazione, una mostra, un workshop, un video, un’installazione performativa land specific e una performance “Coming to matter ​.

“Matter is never a settled matter. It is always already
radically open” (Karen Barad)

[EN]

Pleasure Rocks explores the material relationship, between organic and inorganic, human and other-than-human.

The research moves without distinguishing between human and nature: through the time of exploration and perception, of the space of care and re-connection, it generates a sympoietic alliance of bodies, an intra-action between humans and rocks.

The title is a play on words that suggests the importance of re-signifying pleasure, affirming its political and transformative value. The idea of pleasure in Pleasure Rocks evolved during the research process. The rock from object became subject, body, companion of exploration, transforming the initial vision into an experimentation on/with matter. Rocks has gradually shaped the very time of experience. It is a dilated, geological time that opens up different possibilities of pleasure, in a state of listening that amplifies the senses and reconnects us to the matter we are, in which we are immersed and “intra-acting”.

Pleasure Rocks opens questions about the urgently needed shift in the anthropocentric viewpoint on the world: just as with animals and plants, with minerals and the conformation of territories, we need to rethink our being, in a perspective that is not only devoted to exploitation and predation, but to knowledge and relationship.

The research was informed by neo-materialism and transfeminism philosophers such as Rosi Braidotti, Paul B. Preciado, Karen Barad, Donna Haraway, and Jane Bennet. By the study of plants by philosopher Emanuele Coccia and neurobiologist Stefano Mancuso. By the poetic and visionary suggestions of Chandra Livia Candiani and Mariangela Gualtieri, as well as articles, reflections and insights that the pandemic period has inevitably brought us to face.

Pleasure Rocks is a collaboration between artistic duo Ultimabaret – Titta C. Raccagni and Barbara Stimoli – and visual artist Alessia Bernardini. Thanks to the interaction between the different artistic paths and languages, Pleasure rocks research has generated over the years a publication, an exhibition, a workshop, a video, a land specific performance installation and a performance.

[IT]

L’installazione performativa diventa, a seconda dei luoghi dove la si propone e la si sperimenta, anche land-specific: il legame con la morfologia del territorio è un elemento significante del lavoro. A seconda del contesto e della composizione rocciosa, mutano anche le possibilità relazionali tra corpi umani e non umani.

[EN]

Depending on the places where it is proposed and experienced, the performance installation also becomes land-specific: the link with the morphology of the land is a significant element of the work. Depending on the context and rock composition, the relational possibilities between human and non-human bodies also change.

Ultimabaret

[IT]

Il workshop Pleasure rocks è una parte fondamentale di condivisione, apertura e nutrimento della ricerca.

In un luogo di osservazione, contemplazione e ascolto si accompagna il gruppo a entrare in relazione con la roccia e la sue componenti abiotiche e biotiche. Attraverso diverse pratiche somatiche si compie un percorso graduale, in un tempo dilatato: è un viaggio aptico ed estetico.

Il workshop permette di fare esperienza e incarnare la fragilità, la resilienza, la quiete dinamica di sé e del suolo: é anche così che trasformiamo il nostro relazionarci. Ripartire dal contatto, sopratutto dopo il periodo pandemico, è un’azione che si arricchisce di nuovi significati: è un contatto lontano da un’idea antropocentrica e di riscoperta della relazione con l’Altro. Un nuovo paradigma di pensiero che ci riposizioni all’interno del pianeta, nel rispetto e nel sentire profondo della relazione con la materia terrestre.

Nella fase laboratoriale si fa esperienza di un tempo altro, un tempo profondo, quello minerale, un tempo di cura di sé e della relazione con l’altro dall’umano, il minerale.

La parte di esperienza somatica viene arricchita da momenti di letture, confronti e visioni.

Il workshop è stato presentato in contesti teatrali, in spazi espositivi, in spazi pubblici e rurali.

Il workshop è aperto a tuttə.
Numero di partecipanti variabile a seconda dello spazio (max 20 persone).
Durata: indicativamente 3 ore al giorno.

[EN]

The Pleasure rocks workshop is a fundamental part of sharing, opening and nurturing the research.
In a place of observation, contemplation and listening, the group is accompanied to enter into a relationship with the rock and its abiotic and biotic components. Through different somatic practices, a gradual journey is made in a dilated time: it is a haptic and aesthetic journey.
The workshop allows us to experience and embody fragility, resilience, the dynamic stillness of self and soil: this is also how we transform our relating. Restarting from contact, especially after the pandemic period, is an action that is enriched with new meanings: it is a contact away from an anthropocentric idea and rediscovery of the relationship with the Other. A new paradigm of thinking that repositions us within the planet, in respect and deep feeling of the relationship with earth matter.
The workshop is open to everybody, no previous somatic experience is required.
The duration is about 3 hours.

Workshop_nao

“The orgasmic force favors no organ over any other, so that the penis possesses no more orgasmic force than the vagina, the eye, or the toe” (Paul B. Preciado)

The publication is the first output of PR research. The images dialogue with Paul B. Preciado’s Testo Junkie quotes, suggesting the political meaning of the work. It is printed through a manual process, using FAG offset press.
 Three different editions are planned, two of them have already been released. Each edition experiments with different papers and inks: the publication in turn becomes a sensory printed matter, different to sight, touch, hearing and smell.

Features: 80 copies each edition
36 pages staple binding-format 21×29 cm

The exhibition is an immersive space, made of images, sounds and rocks. Fine art prints interact with large format posters in order to create, together with sound and rocks, different levels of landscape.

14 fine-art photographs 30×40 cm, edition of 5 + 1 a.p.
 4-6 large format images 70×100 cm / 130×100 cm / 130×300 cm 4 Immersive audio Rocks

see and read more Alessia Bernardini website and Studio Faganel

Pleasure Rocks

Progetti